top of page

TÄVLA I KAMP

VAD ÄR KYORUGI

 

Kyorugi betyder enkelt uttryckt, sparring, men oftast pratar man om en kamp mellan två personer.

TÄVLING, HUR GÅR DET TILL?

 

Eftersom att WTF taekwondo har så attraktiva kamptävlingar har det sedan milleniumskiftet blivit en OS-gren. Det är mest igenkänt med dess unika dynamiska sparkar som utövarna ofta gör utan några större svårigheter. Fokuset ligger främst i att attackera och försvara sig med sparkar, slag är också tillåtet men endast mot kropp och det måste sitta hårt för att det ska ge poäng. Meningen med att sparras i en tävling är att kunna plocka så många poäng som möjligt utan att bli träffad, man ser därför att spelarna oftast undviker sparkar istället för att blockera. Poäng plockar man genom att träffa väst med spark eller slag eller träffa hjälm (beroende på åldersklass och grad) med spark. 1 poäng för spark/slag mot väst och 3 poäng för spark mot huvud (endast avancerade juniorer/seniorer får sparka mot huvud). Om man snurrar i en giltig sparkteknik får man ytterligare ett poäng utdelat. Alla som tävlar delas in i kön, ålder, vikt och grad. Därefter sker en lottning om vilka som ska möta varandra. Mer regler om kamp kan du läsa längst nere på sidan.

FÄRDIGHETER EN TÄVLANDE MÅSTE HA

 

Att tävla kräver i hög nivå krävs en del färdigheter - både mentala och fysiska. Dessa färdigheter är något som man tränar under vanliga träningar men också genom att tävla regelbundet. Alla färdigheter i texten under är något som högklass tävlande tränar på men även nybörjare gör detta fast i mindre intensitet och kanske också omedvetet. För att vara i toppklass krävs precision för att kunna träffa exakt där du vill, teknik så att du kan sparka med så lite ansträngning som möjligt, snabbhet för att kunna överraska och hinna träffa motståndaren, styrka för att kunna få poäng för en tillräckligt hård teknik, kondition för att kunna hålla igång alla ronder och alla matcher, strategi och snabbtänkande för att kunna överlista sin motståndare, stresstålighet för att kunna hålla pressen och inte frysa till under matchern, avståndsbedömning för att inte bli träffad men själv kunna träffa, reaktion för att kunna undvika och kontra m.m.

FRÅN VANLIGA VÄSTAR TILL ELEKTRONISKA

 

Eftersom man bär skyddsutrustning under en match, inklusive väst och hjälm, är det tillåtet att sparka hur hårt som helst. Under senare tid har elektroniska västar införts för optimal rättvisa, då det många gånger utdelas poäng när en spark är för svag eller inte har kontakt alls med västen. Den första elektroniska västen som introducerades var Adidas som kände av tryck. Det blev däremot ingen succé och de största orsakerna var att det blev svårt att få poäng för de snärtande sparkarna vi använder och för att man kunde få poäng för skenben och knä utan att domarna såg det. Ett tag senare introducerades två västar till - LaJust och Daedo. Båda har sensorer på västarna och har speciella strumpor som också har sensorer. Fördelarna med dessa är att spelare inte behöver träffa med full kraft för att få ett poäng och att det inte går att få poäng för skenbensparkar. Dessa västar har fått stor uppskattning av både domare och spelare, eftersom de bidrar till ett rättvisare spel och minskar antalet klagomål på orättvisa domarbeslut. Elektroniska västar används främst vid större tävlingar, som exempelvis mästerskap. Vid mindre tävlingar används oftast traditionella västar, där domarna bedömer poäng. Dock börjar Daedo-västarna successivt bli vanligare även vid mindre tävlingar.

ÄR DU SUGEN PÅ ATT TÄVLA?

 

Är du eller ditt barn sugen på att ställa upp i en tävling? Läs då igenom reglerna som gäller vid en kamptävling.

bottom of page